Jakie efekty przynosi terapia autyzmu
Jeżeli chodzi o formy terapii dla dzieci autystycznych, to jest spora liczba takich, które warte są zagadnienia. Oceniając je po efektach, jakie odnoszą dzieci, dużo można uznać za niezwykle trafne w stosunku do potrzeb, jakie wykazują dzieci z deficytami rozwojowymi. Na uwagę zasługuje metoda krakowska, jakiej głównym założeniem jest rozwój wszystkich funkcji poznawczych u dzieci. Praca podczas terapii polega więc mniej więcej na tym samym, z czym mamy do czynienia w programach edukacyjnych przedszkoli. Tu jednakże fachowcy są wyczuleni na deficyty dzieci, wobec tego praca przebiega zawsze wedle indywidualnych potrzeb małych pacjentów.
Aby podjąć właściwą metodę terapii dla dziecka autystycznego, potrzebna jest diagnoza rozwoju. Tylko dzięki niej można ocenić dziecko w zakresie:
– rozwoju ruchowego
– motoryki precyzyjnej
– lateralizacji
– spostrzegania wzrokowego
– koordynacji wzrokowo-ruchowej
– komunikacji
– mowy
– emocji i relacji społecznych
– wiedzy
– umiejętności uczenia się
Dzięki tzw. kartom KORP czyli Kartom Oceny Rozwoju Psychoruchowego można ustalić wczesne sygnały patologii rozwoju. Następnym krokiem jest ustalenie należytego planu terapii. Dla dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi najistotniejsze jest wczesne ich ustalenie. Im szybciej zostanie wobec dziecka podjęta praca terapeutyczna, tym wyższe są rokowania takiej pracy. Można powiedzieć o jeszcze jednym pozytywnym aspekcie wcześnie podjętej terapii, a mianowicie o braku namnażania się deficytów rozwojowych u dziecka.
Aby podjąć właściwą metodę terapii dla dziecka autystycznego, potrzebna jest diagnoza rozwoju. Tylko dzięki niej można ocenić dziecko w zakresie:
– rozwoju ruchowego
– motoryki precyzyjnej
– lateralizacji
– spostrzegania wzrokowego
– koordynacji wzrokowo-ruchowej
– komunikacji
– mowy
– emocji i relacji społecznych
– wiedzy
– umiejętności uczenia się
Dzięki tzw. kartom KORP czyli Kartom Oceny Rozwoju Psychoruchowego można ustalić wczesne sygnały patologii rozwoju. Następnym krokiem jest ustalenie należytego planu terapii. Dla dziecka z dysfunkcjami rozwojowymi najistotniejsze jest wczesne ich ustalenie. Im szybciej zostanie wobec dziecka podjęta praca terapeutyczna, tym wyższe są rokowania takiej pracy. Można powiedzieć o jeszcze jednym pozytywnym aspekcie wcześnie podjętej terapii, a mianowicie o braku namnażania się deficytów rozwojowych u dziecka.